Tahdonvoimaa | Sirinium
» » Tahdonvoimaa – miten uudenvuodenlupaukset pidetään?

Tahdonvoimaa – miten uudenvuodenlupaukset pidetään?

Tuliko uuden vuoden kunniaksi luvattua enemmän kuin oli tarkoitus? Tuntuuko, että jäät heti jumiin omien lupaustesi pitämisessä?

Muistuta itseäsi: mitään ei ole pakko, kysymys on siitä mitä itse haluat.

Ja kun haluat, tahdonvoimasi saa kyllä asioita tapahtumaan!

Tässä muutama käytännön vinkki siihen, miten voit suunnata tahdonvoimasi auttamaan itseäsi omien lupaustesi pitämisessä:

1. Tarkista lupauksesi eli tavoitteesi

Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta ihmismieli on melko yksinkertainen; jos meidän täytyy jotain ilman että oikeasti itse haluamme, se tuntuu meistä lähtökohtaisesti epämiellyttävältä – on sitten kyse mistä tahansa. Ja kun jokin tuntuu meistä ikävältä, mitä saamme asialle aikaan?

Haluatko siis oikeasti sitä, mitä olet itsellesi luvannut? Jos jäät tähän kiinni, mieti lupauksesi uudelleen. Suunnitelmia voi aina muuttaa.

Hyvä lupaus voi tuntua haastavalta saavuttaa, mutta silti se jostain syystä inspiroi sinua.

Entä pitääkö sinun onnistua vai haluatko onnistua lupaamassasi asiassa?

Jos vastaat, että sinun pitää onnistua, tavoitteesi ei ehkä sittenkään ole oikea. Mutta ei hätää, tämänhän jo tiesit todennäköisesti itsekin. Samalla todennäköisesti myös jo tiedät ja osaat tunnistaa, mikä itse asiassa on oikea tavoitteesi tai miten haluat muokata alkuperäistä niin että se on juuri haluamasi.

Jos taas vastaat itsellesi rehellisesti, että haluat onnistua, sinulla on kaikki edellytykset lupauksesi pitämiseen ja tavoitteidesi saavuttamiseen.

Tällöin voitkin hyvillä mielin keskittyä nauttimaan asioista, joihin lupauksesi sinut johdattavat ihan joka päivä!

2. Pilko suuri lupauksesi pienempiin arkeen sopiviin tekoihin

Iso lupaus voi ottaa aikansa toteutuakseen lopullisessa muodossaan. Se voi olla jopa niin haastava, että alat epäillä koko juttua ja lipsua sen pitämisestä. Mutta mitä jos ensin tavoittelisitkin vain puolta tai jotain osaa siitä mitä alunperin lupasit ja kasvatat tavoitettasi sitä mukaa kun etenet?

Jos esimerkiksi haluat liikkua enemmän, ja tavoitteenasi on liikkua 5 kertaa viikossa vaikka et nyt liiku vielä juuri lainkaan, voi tuo tavoitteellinen 5 kertaa viikossa tuntua niin suurelta määrältä, että jo yhdelle lenkille lähteminen tuntuu työläältä tai jopa mahdottomalta. Tavoite on siis liian iso. Tällöin yksinkertaisin tapa helpottaa tilannetta on pilkkoa tavoitetta pienemmäksi.

Eli mitäpä jos ensin otat asiaksesi liikkua säännöllisesti yhden kerran viikossa, ja sitten kun olet päässyt hyvään vauhtiin ja oman mielen mukaan uuteen liikkumistapaasi lisäät kertoja kahteen, sitten kolmeen, jne.? Näin voit omassa tahdissasi edetä tavoitteellista viiden liikuntakerran viikkoa. Sillä edelleen – mitään ei ole pakko, kysymys on siitä mitä itse haluat.

3. Seuraa edistymistäsi

Minkä tahansa muutoksen tekemisessä ja lupauksen lunastamisessa olennaista on myös seurata sitä mitä tapahtuu, sillä muutoin ei ehkä edes huomaa sitä että jotain tapahtuu tai luulee asioita tapahtuvan vaikka oikeasti mitään ei tapahdukaan.

Joten aina kun mielestäsi onnistut edes hippusen verran jonkin tavoitteesi edistämisessä joko konkreettisella tekemisellä, tai vaihtoehtoisesti myös ajatuksella tai tunteella, kirjaa se ylös.

Voit pitää vapaamuotoista onnistumisen päiväkirjaa esim. niin, että kirjaat päivittäin ylös 3-5 asiaa, joissa olet päivän aikana onnistunut. Näin saat tehokkaasti suunnattua huomiotasi asioissa onnistumiseen kokonaisvaltaisesti, mikä edesauttaa myös onnistumista varsinaisissa tavoitteissasi ja lupaustesi pitämisessä. Ja mikä parhainta – voit vähitellen huomata, että asioita ihan oikeasti tapahtuu!

Mahtavaa suurten onnistumisten vuotta sinulle toivottaen!

– Taru Hermunen-Kuusela, taru@sirinium.fi